Vyrams skirtų produktų televizijos reklamų mikroaktų raiška

Authors

  • Rasa Dobržinskienė Vilniaus universitetas

DOI:

https://doi.org/10.5755/j01.sal..17.43381

Keywords:

pragmatinė lingvistika, šnekos aktai, reprezentatyvai, direktyvai, komisyvai, ekspresyvai, reklama

Abstract

Pragmatinės lingvistikos pagrindinis objektas yra tekstas, paprastai įvardijamas kaip sakytinis ar rašytinis šnekos aktas; analizuojamos tekstui žmonių priskiriamos prasmės, prielaidos, tikslai, veiksmų rūšys (pavyzdžiui, prašymai, pažadai), kurias jie vykdo kalbėdami. Toks požiūris į tekstą ypač aktualus analizuojant televizijos reklamas, nes reklamos tikslas yra įtikinti adresatą, o tyrinėtojams svarbu išsiaiškinti, kokias impli-kuotas prasmes reklama suteikia iš pirmo žvilgsnio niekuo neišsiskiriantiems tekstams. Šiame straipsnyje šnekos aktų teorija pritaikoma aptariant vyrams skirtų produktų televizijos reklamas. Straips-nio tikslas – išanalizuoti šiose reklamose funkcionuojančius aktus. Šnekos aktų nevienodas funkcionavimas skirtingo stiliaus tekstuose lemia šio tyrinėjimo problematiką – kokie mikroaktai būdingi vyrams skirtų pro-duktų televizijos reklamų tekstuose, o kokie apskritai juose nefunkcionuoja. Remiantis K. Bacho klasifikacija, televizijos reklamų mikroaktai suskirstomi į tipus ir potipius (pavyzdžiui, reprezentatyvai skirstomi į (pa)tvirtinimo, teiginio, informacijos ir kt., direktyvai – į skatinimo, instrukcijos ir t. t.), kurių lingvistinės sa-vybės atskleidžia aktų vartosenos ypatumus. Į vyrų tikslinę auditoriją reklama dažniausiai kreipiasi reprezenta-tyvų tipo (pa)tirtinimo aktais, taip parodydama, kad vyrai linkę išgirsti aiškius ir tvirtus argumentus, o ne graž-bylius įtikinėjimus, pažadus.

Downloads

Published

2010-11-15

Issue

Section

SOCIOLINGUISTICS